AdministratieExpress verruimt je blik

Financiële problemen zijn zo geboren. Je gaat scheiden of wordt ontslagen; je worstelt als zelfstandige of hebt te grote uitgaven als jongere. Waar het probleem ook vandaan komt en hoe groot of klein het ook is, het veroorzaakt stress. En daar wil je vanaf, maar de grote vraag is: waar te beginnen? Want zelfs als je de oorzaken van je schulden kent, zie je nog niet altijd de oplossing; daarvoor heb je vaak eerst een nieuwe blik nodig.
 
De AdministratieExpress - een vernieuwend project van SodaProducties - helpt mensen met het krijgen van zo'n nieuwe blik. Het project koppelt professionals uit het financieel bedrijfsleven aan mensen die ondersteuning kunnen gebruiken om meer grip op hun geld te krijgen. Mensen die hun manier van denken en gedrag rondom hun financiën willen leren aanpassen om zo hun financiële situatie weer de baas te zijn.

Tweerichtingsverkeer

Het vernieuwende van de AdministratieExpress zit hem in het tweerichtingsverkeer: niet alleen de coachees leren op nieuwe wijze te denken en handelen, maar ook de professionals vanuit hun rol als coach. Deze professionals - bankiers, marketeers, HR-adviseurs, noem maar op - zijn namelijk ervaren adviseurs, maar vaak vanuit de rol van expert. Bij de AdministratieExpress leren ze te coachen op gedragsverandering en stappen ze daarmee weg van inhoudelijk advies.
 
Zelf ben ik sinds een half jaar betrokken bij de AdministratieExpress en ben ik overtuigd geraakt van de meerwaarde van dit project voor professionals. Als begeleider geef ik de professionals een korte coachopleiding, waarbij ik hen leer om als coach de nadruk te leggen op oplossingen in plaats van oorzaken; oplossingen die de coachees bovendien zelf formuleren, zodat zij ze makkelijker zelf kunnen realiseren.

Oplossingsgericht coachen

Om dit te bereiken leren de professionals werken met oplossingsgericht coachen, een stijl die onderzoekend en waarderend is en zich richt op vooruitgang. Onderzoekend in de zin van oprechte nieuwsgierigheid hebben naar de ander, het uitstellen van oordeel en het stellen van vragen. Waarderend en progressiegericht betekent focussen op wat al werkt, vragen naar de vooruitgang die de coachee boekt en aan welke oplossingen hij/zij zelf al dacht, en de coachee tot slot laten denken in mogelijkheden.

De drie elementen tezamen vormen een aanpak die de autonomie en het geloof in eigen kunnen bij de coachees vergroten en waarmee je als coach daarom in korte tijd veel kan bereiken. Eén deelnemer van de opleiding vertelde: "Ik heb mijn coachee bijna alleen maar vragen gesteld en niet geadviseerd. Ik heb gevraagd naar oplossingen die al werkten en tot mijn verbazing hoefde ik verder heel weinig te doen. Hij wist zelf hoe hij het kon aanpakken!"
 
De aanpak blijkt echter niet alleen effectief voor het coachen bij de AdministratieExpress, maar heeft ook waarde voor de eigen werkpraktijk van de professionals. Eén deelnemer reflecteerde: "Ik leer alternatieven voor mijn standaard manier van adviseren of helpen. Ik vraag door, luister actief en leer daardoor veel meer over beweegredenen van mensen. Ik doe dit nu ook vaker bij de medewerkers die ik aanstuur, en dat levert meer verbinding op en effectievere oplossingen voor een probleem”.

Blik van 'mutual benefit'

Met de AdministratieExpress verruimen dus zowel de coachees als de professionals hun blik. Coachees vinden alternatieven voor hun financieel gedrag en ervaren zo meer rust in hun leven. Professionals ontwikkelen zichzelf in het coachen en vergroten hun inlevingsvermogen. En het mooiste is: terwijl de professionals investeren in hun eigen ontwikkeling, leveren ze tegelijkertijd een waardevolle bijdrage aan een maatschappelijk vraagstuk. Daarmee verruimt de AdministratieExpress niet alleen de blik van coaches en coachees op geldzaken, maar ook de blik van de maatschappij op vrijwilligerswerk. Namelijk van een blik van liefdadigheid, naar een blik van 'mutual benefit', de blik waarmee iedereen wat wint.