door Annechien van Buurt en Suzanne Potjer
In 2010 werd Brandon Stanton, financial trader uit Chicago, vanwege de financiële crisis ontslagen. Een lastige situatie in een tijd van weinig banen, maar Stanton zag het als een kans. Hij vroeg zichzelf af: 'Wat wil ik eigenlijk echt met mijn leven doen?' Het antwoord was iets dat hij nog nooit eerder had gedaan: fotograferen. Hij kocht een camera en reisde door Amerika; hij verbleef in Boston, Philadelphia en kwam uiteindelijk in New York terecht. In die laatste stad zag hij de bewoners en verloor aan hen zijn kersverse fotografen-hart: Humans of New York was geboren.
Humans of New York, HONY in het kort, is inmiddels een wereldberoemd blog dat wordt gevolgd door meer dan twaalf miljoen mensen. Met woord en beeld vertelt het verhalen van New Yorkers; verhalen die soms vrolijk zijn, soms verdrietig, soms grappig, maar altijd ontroerend en levensecht. Stanton zelf verwoordt de magie van HONY misschien nog wel het best: "As compared to other places on the internet I think Humans of New York has a kind of warmhearted, supportive sort of celebratory tone to it”. Bij Kessels & Smit zouden we zeggen de 'waarderende blik'.
"Begin en doe 't gewoon"
Het succes van Humans of New York kun je natuurlijk toedichten aan het talent van Stanton, een jongen die zonder schroom gesprekken aanknoopt op straat en mensen prachtig weet vast te leggen. Toch is zijn succes ook iets typisch van deze tijd. Stanton past immers volledig in de "begin en doe ‘t gewoon"-mentaliteit van nu. Hij had geen professionele fotografie-opleiding, geen uitgewerkt plan, geen zekerheid, en toch begon hij. Zijn manier van werken is net zo laagdrempelig: hij maakt geen exclusieve kunst voor galerie of museum, maar blogt voor iedereen op Facebook en Instagram.
Humans of New York is daarmee een project met groot bereik en anno 2015 betekent dat meer dan ooit ook grote invloed. Zo leidde een foto op HONY laatst zelfs tot een ontmoeting met Obama. De gefotografeerde jongen in kwestie, een schooljongen uit de slechtste buurt van New York, had namelijk verteld over zijn bijzondere school. Stanton besloot daarop een crowdfund-actie op touw te zetten om studiebeurzen te creëren voor de studenten van die school. Met als resultaat een jaarlijkse studiebeurs voor Harvard en een gesprek tussen de schooljongen en de Amerikaanse president.
Pop-up innovation
Wat ons betreft is HONY een project om van te leren en je door te laten inspireren. Met ons initiatief POP-UP Innovation ontwikkelen we vernieuwende werkvormen waarmee jongeren en organisaties samen tot verrassende ideeën en initiatieven komen. Toen we door regionetwerk "Samen voor de Jeugd" werden benaderd voor een project om een indruk te krijgen van wat er onder jongeren speelt, was de link met HONY snel gelegd. Het netwerk - een bundeling van gemeenten in Brabant gericht op Jeugdzorg - wil vierhonderd interviews met jongeren, afgenomen door studenten van de Fontys Hogeschool Pedagogiek, gebruiken om haar beleid te informeren. Hun vraag aan ons was: hoe ga je van deze vierhonderd interviews naar één overzichtelijke blik op wat jongeren bezighoudt?
Jonge blik
Het antwoord op die vraag is het #jongeblik project. Met #jongeblik vragen we de pedagogiekstudenten om tijdens hun interview met een jongere een foto te maken op hun smartphone. Die foto plaatsen ze samen met de meest sprekende quote uit hun interview op Instagram, Twitter of Facebook onder de hashtag #jongeblik. Al deze posts verschijnen vervolgens automatisch op www.jongeblik.nl, een door ons ontwikkelde website die alle beelden en verhalen over de geïnterviewde jongeren samenbrengt in één prachtige collage.
Inmiddels loopt het project als een trein. We zijn uitgenodigd op de colleges aan Fontys om de studenten te enthousiasmeren voor het project en de komende twee weken gaan de studenten aan de slag met hun interviews. Ben je benieuwd naar wat ze bijdragen aan #jongeblik? Houd dan www.jongeblik.nl in de gaten! Of like de Jongeblik pagina op Facebook.