Actie-onderzoek naar positief onderwijs

De afgelopen jaren groeit het idee dat er in het onderwijs, naast de academische vaardigheden en kennis, meer aandacht zou mogen zijn voor welbevinden, karakterontwikkeling en persoonsvorming. Ruimte voor zowel ‘skills of well-being’ naast de ’skills of achievement’ , zodat leerlingen vaardigheden verwerven die belangrijk zijn voor een evenwichtig en gelukkig leven.

Positief Onderwijs is een verzamelnaam voor aanpakken die zich daarop richten. Hoe kun je in school op een integrale manier zaken als werken vanuit je talent, omgaan met stress, bouwen aan relaties, doorzettingsvermogen en andere factoren die belangrijk zijn voor een gelukkig leven verweven? Zodat zowel docenten als leerlingen goed in hun vel zitten? Tijdens school, maar ook later… 

In 2019 en 2020 deden we een praktijkonderzoek naar dit onderwerp. We ondersteunden en volgden vier scholen in hun zoektocht op dit gebied. Een mavo, een gymnasium, een internationale school en een schakelklas. Heel verschillende soorten instellingen, met elk hun eigen uitdagingen. Wat maakt dat ze ermee aan de slag willen? Hoe pakken ze dat aan? 

Vorig jaar presenteerden we het eerste deel van ons rapport. Nu is ook deel 2 gereed. Met: een literatuurstudie (wat is positief onderwijs?), een verkenning van redenen om hiermee aan de slag te willen als school en vier leerzame praktijkverhalen.