Op veel scholen leeft de vraag hoe de wijze waarop we toetsen meer onder steunend kan zijn aan het leerproces. Docenten ervaren dat veel leerlingen van toets naar toets leren en zonder cijfers niet makkelijk te motiveren zijn om ergens hun best voor te doen. Ook levert het grote aantal toetsen, die allemaal gemaakt, nagekeken en nabesproken dienen te worden, een hoge werkdruk op. Daarbij merken docenten en mentoren dat een deel van de leerlingen gebukt gaat onder een hoge prestatiedruk en stress ervaart door de hoeveelheid toetsen en het belang dat ze hechten aan het halen van goede cijfers.
Deze observaties vormden de aanleiding voor de Stichting Het Zelfstandig Gymnasium om onderzoek te willen doen naar een wijze van toetsing die bijdraagt aan het leren en de motivatie van leerlingen. Ruim 80 docenten verspreid over 14 scholen hebben gedurende een schooljaar geëxperimenteerd met andere vormen van toetsing.
In dit artikel beschrijven we de belangrijkste inzichten die we tijdens het onderzoek hebben opgedaan.